Så fungerar eldrivna terrängcyklar

Med en eldriven terrängcykel får du det bästa av två världar; spänningen från en terrängcykel och kraften från motorn för att kunna uppleva naturen till max. Men utbudet av dessa cyklar är brett och de har alla sina specifika egenskaper och teknik. Så vilken ska man välja och hur får man cykeln att prestera optimalt? Här rätar vi ut frågetecknen.

Loading image...

Momas Ultimate

 

Cykelns design – ram och geometri

En terrängcykels ram bör vara robust och designad för just terrängcykling. En ram i aluminium eller kolfiber är vanligt förekommande på dessa modeller för att kunna balansera vikt och slittålighet på bästa sätt.

En ram i kolfiber är extra lätt tack vare just kolfiber som material och är de ramar som generellt är mest avancerade. Kolfiber är också ett material som är lätt att forma till specialdesignade ramar, men som ändå är mycket slitstarkt.

Terrängcykelns geometri kommer att påverka hur cykeln upplevs att köra. En geometri med lång framgaffelvinkel och korta kedjestag kan bidra till att cykelns är mer stabil i nedförsbackar och tekniskt utmanande terräng, medan en mer upprätt körstil är bekvämare och mer mångsidig.

 

Motor

När du väljer din eldrivna terrängcykel är motorkapaciteten värd att fundera ett extra varv över. Antalet Nm (Newtonmeter) används för att mäta motorns vridmoment. Ju högre Nm motorn har, desto kraftfullare är den och desto lättare kommer den att kunna hantera branta stigningar och utmanande terräng. Antalet Nm är ett viktigt mått på motorns prestanda och hur effektivt den kan bistå dig under din körning.

Hur många Nm en eldriven terrängcykel bör ha beror på flera faktorer, där din specifika användning och personliga preferenser spelar in. Generellt kan en eldriven terrängcykel ha en motor med ett vridmoment som varierar från 50 Nm till 100 Nm eller mer. Det beror till stor del på vilken typ av cykling du ämnar utöva:

Cross Country (XC): För XC-terrängcykling, som vanligtvis innebär snabba stigningar och mindre teknisk terräng, kan en motor mellan 50 Nm och 70 Nm vara tillräckligt.

Trail: För mer utmanande terräng, inklusive tekniskt utmanande stigar och branta stigningar, bör du välja en motor med ett vridmoment på 70 – 90 Nm.

Enduro och downhill: För aggressiv terräng och branta nedförsbackar kan en motor på 115 Nm vara rätt val för att den ska kunna klara dessa krävande förhållanden.

Tänk på att din kroppsvikt spelar roll i valet av motor. Tyngre cyklister kan dra nytta av en motor med högre vridmoment för att klara stigningar och teknisk terräng.

Motorns placering spelar också roll för dess prestation. Genom att motorn är mittenplacerad kan den arbeta optimalt och med kontinuerlig drift, du får dessutom bättre balans med en sådan än om motorn är placerad fram- eller baktill.

 

Batteri

Hur långt du kommer med elassistans har till stor del med batteriet att göra. Större batterier ger längre räckvidd, men det påverkar cykelns totalvikt. Här kan ett litiumbatteri vara fördelaktigt eftersom det har en relativt låg vikt och hög energitäthet. (En anledning till varför samtliga av våra elcyklar är utrustade med just litiumbatterier).

 

Bromsar

Terrängcyklar kan vara utrustade med olika sorters bromsar; skivbromsar, V-bromsar och hydrauliska skivbromsar. Just de hydrauliska skivbromsarna, med stora skivor, passar de som vill köra mer aggressiv terrängkörning eftersom de ger överlägsen bromskraft och värmeavdelning för att kunna hantera längre nedförsbackar och krävande förhållanden.

 

Se utbud
Intresserad av våra terrängcyklar?

Intresserad av våra terrängcyklar?

Se utbud

 

Dämpning

Terrängcyklar har ofta antingen framdämpning eller både fram- och bakdämpning, så kallad heldämpning. Dämparna absorberar stötar och ger en bekvämare körning på ojämnt underlag. Därmed kommer du också troligen att orka cykla längre och få en roligare och mer ergonomisk upplevelse från sadeln.

Dämpningen på din cykel är avgörande för hur smidig och kontrollerad körupplevelse du får, särskilt när du stöter på ojämn terräng och steniga stigar. Många terrängcyklar är utrustade med dämpare både fram och bak för att ge maximal dämpning från underlaget.

Det är viktigt att du förstår hur din dämpning fungerar och justerar den så att den passar din vikt och den typ av terräng du kommer att cykla på. Experimentera gärna med olika dämparinställningar för att hitta den som ger just dig den bästa balansen mellan komfort och kontroll.

Kom ihåg att kontrollera oljenivån och tätningarna på dämparna regelbundet, så att du säkerställer att de fungerar och presterar optimalt.

 

 

Loading image...

Fosna Odin

 

Underhållning av terrängcykel för bäst prestanda

Genom att du tar hand om din cykel kommer den att prestera optimalt och hålla längre. Vissa komponenter är viktigare än andra att ge lite extra omsorg, som ovan nämnt bör olja och tätningar bytas på dämparna regelbundet.

Bromsar – Kontrollera bromsarna regelbundet och se till att de är i gott skick. Är det slitna bör de genast bytas ut. Se också till att bromsbeläggen och skivorna är rena och hela.

Kedja och drivlina – Smörj och rengör kedjan och drivlinan regelbundet för att undvika slitage och slitning på kassetten. Är de för slitna bör de bytas ut.

Däck och fälgar – Kontrollera däcken och fälgarna regelbundet och var uppmärksam på skador, sprickor eller slitage. Se till att ha rätt lufttryck i däcken för att undvika risken för punktering.

Växlar och växelreglage – Se till att växlarna fungerar som de ska. Justera och smörj växelreglagen vid behov och kontrollera så att det inte uppkommit slitage på växelkablarna.

Ramen – Undersök och rengör ramen efter varje körning, kontrollera så att den inte är skadad eller att någon bult sitter löst.

Elektriskt system – Inspektera den elektriska kabeldragningen och kontakterna med jämna mellanrum.

Skyddsutrustning – Kontrollera din hjälm och annan skyddsutrustning. Om du upptäcker slitage eller skador bör produkten bytas ut. Tänk på att en hjälm kan ha dolda sprickor efter ett fall.

På bild: Momas Summit

 

Elcykel Momas Summit i bronsfärg

Håll batteriet i form

Ladda batteriet till 60 – 80%, alltså inte till 100%. Litiumbatterier bör inte förvaras fulladdade och inte heller ska de förvaras med låg batteriprocent. Det är jätteviktigt att underhålla batteriet minst en gång i månaden, och då laddar du upp det till 60 – 80% per gång. Det finns annars risk för att batteriet skadas.

Håll även batterikontakterna rena och fria från smuts och korrosion.

 

Batteriet äter ström även vid vila

Litiumbatterier har en process som ständigt "går runt" för att hålla sig vid liv. Denna process "äter" strömmen och batteriprocenten minskar därför över tid. När batteriprocenten är för låg kommer batteriet så småningom att "äta" battericellerna för att hålla sig vid liv. Det är detta som skadar batteriet och som leder till minskad prestanda och så småningom defekt batteri.

Detta gäller alla litiumbatterier och du bör använda samma praxis för alla dina produkter med sådana batterier. Telefoner och bärbara datorer är några exempel på andra produkter som använder litiumbatterier.

Hur mycket batteriprocenten minskar över tid beror på temperaturen där den förvaras, så undvik att förvara batteriet på en för kall plats. Batteriet får inte heller placeras för varmt; förvara det till exempel inte i en varm bil över vintern. Om batteriet överhettas finns det dessutom risk för brand.

Läs gärna mer om hur du underhåller batteriet och vad som är bra att tänka på vid förvaring av elcykel.

Läs mer

 

Våra butiker
Besök oss gärna för att hitta din perfekta eldrivna terrängcykel.

Besök oss gärna för att hitta din perfekta eldrivna terrängcykel.

Våra butiker

 

Körtips

När man fått in tekniken är det en fantastiskt rolig upplevelse att cykla en terrängcykel, men det kräver en viss skicklighet och kunskap. Här kommer lite tips på vägen:

Använd rätt växel – Lär dig att använda dina växlar effektivt för att kunna hantera olika terrängtyper. Låga växlar är bra för klättringar, medan höga växlar ger mer fart på plant underlag.

Träna på balansen – En stor del av din framgång som terrängcyklist grundar sig i din balans och kontroll. Här är det bara att öva som gäller, testa dig fram i lättare till alltmer teknisk terräng.

Se till så att batteriet räcker hela vägen – Man vill inte befinna sig långt hemifrån med tio uppförsbackar framför sig när batteriet tar slut. Håll koll på batterinivån och planera din rutt, ta hänsyn till terrängens svårighetsgrad och längd, det hjälper dig att undvika oönskade överraskningar.

Vi hoppas att du fått lite nyttig information och tips från denna guide och att du får en riktigt underhållande körning i terrängen på din elcykel.

Seså, ut i naturen och njut!