Hur du lagar en punktering - Och förebygger den
Finns det något tråkigare än att rulla ut cykeln på uppfarten, svänga benet över sadeln för att upptäcka att däcket är helt platt? Ja, så klart det finns, men riktigt tråkigt är det fortfarande. Här går vi igenom hur du kan förebygga punktering och hur du kan laga slangen när olyckan är framme.
Tips för att förebygga punktering
Det bästa vore ju att slippa att få punktering över huvud taget. Än så länge vet inte om en magisk lösning, men det finns ett par saker du kan göra för att ha så goda chanser som möjligt att slippa den.
Viktigast av allt: Pumpa däcken
Visst är det bra när lösningen är enkel. Att pumpa däcken är det absolut bästa du kan göra för att förebygga en punktering. Men att bara fylla däcken med luft räcker inte, du behöver vara noga med lufttrycket. Ett dåligt pumpat däck sliter på slangen och ökar risken för genomslagspunktering.
Vi rekommenderar generellt ett lufttryck på 3 – 4 bar* i däcken, men mängden du behöver i däcket beror på däckstorlek, cykeltyp och användningsändamål. Du bör hitta din cykelmodells rekommenderade lufttryck i användarmanualen som följde med cykeln.
*Bar är en enhet som används för att mäta lufttryck i däck. Ett bar = 100 000 pascal (Pa), den enhet som används för tryck i det internationella enhetssystemet (SI). För däcktryck används ofta bar eller kilopascal (kPa) som måttenheter.
Rätt lufttryck ökar säkerheten, komforten och däckens livslängd
Att ha rätt lufttryck är viktigt för att säkerställa en säker och effektiv körning och det kommer att ge däcken en längre livslängd. Du får bättre kontroll över cykeln och minskar risken att tappa balansen. Du får också ett mycket bättre grepp om vägen.
Rätt pumpade däck gör att cykeln rullar smidigare och effektivare. Du behöver inte anstränga dig lika mycket med att trampa och kan uppnå högre hastigheter med mindre motstånd. Alltför mjuka däck gör att de slits snabbare och behöver bytas ut oftare.
Som om du inte redan fått tillräckligt många anledningar att hålla koll på däckens lufttryck kommer här en till: Rätt lufttryck ger en bekvämare åktur eftersom däcket absorberar stötar och ojämnheter i vägen bättre än med för mjuka eller för hårda däck.
Laga punktering i 10 enkla steg
Du behöver (utöver den punkterade slangen då):
• Vatten och tvål
• Två däckavtagare
• En lagningssats; Lim, vulkaniseringsmedel eller punkteringsvätska, sandpapper och lagningslappar
• Eventuellt en insexnyckel
• Cykelpump
• Lite tålamod
Hålet som uppkommit kommer såklart alltid att finnas kvar, men det går att laga slangen och så här går du till väga:
1. Ta av hjulet
Om det sitter fast en glasskärva eller andra främmande föremål i däcket, avlägsna då det först.
Använd däckavtagarna för att avlägsna däcket från cykelns fälg. Det finns olika metoder för att ta av hjulet eftersom olika cyklar har olika axlar. Om din cykel har ett snabblås eller stickaxel är det bara att skruva av hjulet för hand. Om så inte är fallet kan du behöva en insexnyckel för att lossa hjulet.
2. Töm hjulet på luft
Töm hjulet på all luft. Lösgör därefter däcket runt fälgen, det går lättare om du klämmer ihop däcket från båda håll så släpper däckets kant från fälgen och kommer in lägre mot fälgens centrum. Här är fälgen mindre, så detta gör att det går lättare att få av däcket.
3. Däckavtagare redo
Nu är det dags för däckavtagaren att visa sina färdigheter; tryck in däckavtagaren mellan däcket och fälgen, men var noga med att inte trycka in den för långt så att slangen kläms och skadas.
Bänd nu ut kanten och fäst däckavtagaren i en av ekrarna. Gör samma procedur med den andra däckavtagaren. Därefter bör du kunna dra däckavtagaren längs fälgen så att den sista biten kommer loss.
4. Ta ut slangen
Skruva loss ventilen och dra försiktigt ut slangen. För att då ut den behöver du få däckets kant tillbaka över slangen när du drar ut ventilen.
5. Hitta punkteringen
Fyll en skål med vatten och tillsätt några droppar med diskmedel och blanda. Applicera vätskan på däcket och pumpa upp det. Så, var är nu själva punkteringen? För att hitta det vanligtvis pyttelilla hålet bör du nu kunna se bubblor som bildas där punkteringen finns, från luften som tar sig ut ur hålet. Du kan också känna med händerna runt däcket, du bör då kunna känna lufttrycket från hålet.
Markera hålet med en bläckpenna för att ha koll på var det är inför nästa procedur.
6. Sandpappra runt hålet
En cykelslang har från tillverkningen små skarvar och linjer där gummit är något högre än på den släta ytan. Punkteringar är jätteduktiga på att leta upp sådana skarvar och sätta sig där, vilket gör punkteringen lite knixigare att laga.
Det är av yttersta vikt att du slipar ner kanterna/skarvarna, så att inte luften läcker ut längs denna lilla förhöjning.
7. Applicera limmet/vulkaniseringslösningen
(Man kan också använda självhäftande lagningslappar, i detta fall använder du givetvis inte lim eller vulkaniseringslösning innan du fäster på lappen)
Använd tubens huvud för att applicera limmet eller vulkaniseringslösningen så att du får ett tunt lager på slangen. Släta genast ut limmet. Du kan använda undersidan av lagningslapparna som en pensel för att få en jämn strykning av limmet. Ett tunt, jämnt lager gör att limmet torkar snabbare och lagningslapparna håller bättre och sitter tätt. Det ser dessutom snyggare ut.
Ett annat alternativ till lim och vulkaniseringsvätska är så kallad punkteringsvätska. Det är en lösning som tillfälligt tätar punkteringshålet och håller tätt i ett par månader. Det är en smidig lösning om du får punktering en bit hemifrån och vill kunna cykla hem.
8. Lagningslapp på
Det tar ett par minuter för limmet att torka. Därefter trycker du på lagningslappen över hålet. Se till att lappen hamnar precis rätt med en gång, för limmet kommer att suga tag i lappen direkt. Tryck fast lappen över alla sidor och släta till den ordentligt, håll gärna kvar tummen en stund för att vara säker på att lappen fäster.
9. Sätt tillbaka däcket
Applicera slangen i däcket och montera tillbaka det på cykelfälgen, se till att däcket är jämnt placerat funt fälgen och att slangventilen är rätt justerad med ventilen i fälgen. Var noga med att ventilkåpan är på plats så att smuts inte kommer in i ventilen. Sätt tillbaka hjulet på cykeln.
10. Pumpa upp däcket
Vänta gärna en stund innan du sedan pumpar upp däcket. Var noga med att pumpa upp till rätt lufttryck. Dubbelkolla så att det inte finns några synliga läckor eller bubblor runt ventilen eller på däcket.
Tada, nu är cykeln redo att rullas ut på vägarna igen. Ha en trevlig cykeltur!
Ha alltid luft redo
Ut på tur aldrig sur - så länge man har rätt lufttryck i däcken vill säga.
Ta med denna handhållna elkompressor i väskan så har du alltid tillgång till luftpåfyllning i däcken.På displayen ser du lufttrycket och kan vara säker på att få exakt rätt tryck.